סיפור מעניין על סולידריות ישראלית

שתי חברות נדל"ן מניב (משכירות נכסים) נכנסו בשוק הישראלי למשבר עמוק.

הראשונה, עם חובות של 2.1 מיליארד והשניה עם חובות של 4 מיליארד שקל, שתיהן לא יכולות למחזר את החוב (לגייס חוב חדש שיחליף את החוב הנוכחי) בגלל מהלכים עסקיים גרועים שעשו בשנים הקודמות.

בשתיהן ברור שיש חשש ממשי להחזר החוב, כולל מחיקות חוב לבנקים, חוב למוסדיים (פנסיה) וחוב לציבור. נוסף על כך, שתיהן התעסקו גם במזון (רשתות סופרמרקטים) והתנהלו בצורה חובבנית בכל מובן שהוא – כולל הוצאות שכר ודיבידנדים מופרזות. אין ספק שהחברה השנייה לא במצב כל כך גרוע כמו החברה הראשונה, אבל בשתיהן יש הזרמת כסף של הבעלים – הראשונה קיבלה 700 מיליון והשניה 110 מיליון.

בשתיהן החברה האם מחזיקה בחברות שונות ומשונות וביניהן בכל אחת מהן חברה שיש לה החזקות נוספות בגז, למרבה הפלא שתיהן מחזיקות בנתח ממאגר תמר (הראשונה נתח גדול והשנייה נתח קטן).

רק את ראשי החברה הראשונה רוב רובו של הציבור שונא.

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' קראה לבעלים של החברה הראשונה גזלן ורמאי והוא הפך אצלה ואצל אנשי התקשורת לאדם השנוא בתבל, בחברה השנייה לעומת זאת שלי דווקא קראה לציבור לקנות והצטלמה קונה בעצמה.

החברות הן דלק נדל"ן (תשובה) וריבוע כחול, שתיהן חברות כושלות וגרועות שהסבו נזקים לתיק הפנסיה של הציבור, כיוון שהסיפור עם ריבוע כחול (הבעלים של מגה) עדיין לא נגמר, אפשר לומר שדלק נדל"ן (תשובה) גרמה נזק שלא יתוקן וריבוע כחול עוד יכולה לתקן את הנזק איכשהו. ניחוש שלי – החברה השנייה לעולם לא תזכה ליחס של הראשונה, גם אם תגרום לנזק כפול.

באלון הריבוע הכחול מחזיקים הקיבוצים (תומכיה של שלי יחימוביץ' במרכז מפלגת העבודה) כ-34%.

מסקנה: כל מה שתשובה היה צריך זה לתת לתומכיה של שלי שליש מאחזקותיו והיה ניצל, קצת סולידריות.

נ.ב.

אני יודע שיש הבדלים מהותיים וייתכן שהתספורת במגה תפגע בעיקר בספקים הקטנים, דבר שמעורר דווקא דיסוננס קוגניטיבי לשלי יחימוביץ' במי לתמוך. כבר נפגעו הפנסיות (הציבור מחזיק ב39% ממניות ריבוע כחול שירדו ב41% נכון לזמן כתיבת הפוסט, הספקים נפגעו וייפגעו קשות, והבנקים (מה אכפת לנו מהם? הפנסיה שלנו מחזיקה בהם יותר מאשר שרי אריסון) יחטפו.
הספקים הגדולים יעלו מחירים – זה לא תפקיד בעלי המניות שלהם (גם אנחנו) לשלם את הכישלונות של מגה. לאלו מכם שיחשבו על ההבדל בין אג"ח ומניות, זו נקודה נכונה, אבל בהחלט לא הנקודה המרכזית.

נ.ב. 2

יוסי מימן (מהבעלים של ערוץ 10) מחק מיליארד שקל, תשובה 1.4 מיליארד, מישהו זוכר שמדברים על העושק מערוץ 10 בתקשורת? אגב המדינה (ה"רגולטורים") ויתרו ודחו חובות לערוץ 10 ואף העניקו לו הלוואה של 65 מיליון ₪… מישהו מתאר הלוואה לחברה של תשובה מטעם מדינת ישראל?

כתיבת תגובה